Kaakklachten

Kaakklachten kunnen ontstaan door een verminderde functie of overbelasting van spieren rond het kaakgewricht, of wanneer het kaakgewricht zelf niet goed functioneert. Dit kan voor pijn zorgen tijdens eten, gapen of praten. Na tandpijn is het kaakgewricht de meest voorkomende oorzaak voor klachten in dit gebied. Kaakklachten worden ook wel Temporomandibulaire dysfunctie (TMD) genoemd. Deze klachten kunnen naast pijn in het kaakgewricht of in de hals, ook hoofdpijn en nekklachten geven.

Kaakklachten kunnen ontstaan door tandenknarsen, klemmen, een val of klap op de kaak, een ongeluk (whiplash), een slecht gebit, beugelen of na een bezoek aan de tandarts.

Tijdens het onderzoek bekijkt de chiropractor de functie van het kaakgewricht maar schenkt ook aandacht aan de beweging van de nek en de spierspanning op de hals en kaakspieren. Daarnaast onderzoekt de chiropractor het gebit op eventuele duidelijke problematiek om eventueel door te verwijzen naar de tandarts. Bij Chiropractie Aalst-Waalre streven we daarom naar een goede samenwerking met tandartsen om deze klachten zo efficiënt mogelijk te behandelen.

De behandeling van de chiropractor richt zich op het corrigeren van de symmetrie en beweging van het kaakgewricht, en de spiergroepen die hier omheen liggen. In veel gevallen wordt ook de nek behandeld. Daarnaast worden vaak oefeningen meegegeven om het proces te versnellen en de voorkomen dat het probleem terug komt.

Kaakklachten die wij veel zien en baat kunnen hebben bij chiropractie zijn:

• Pijn of stijfheid van het kaakgewricht

• Tandenknarsen of klemmen van de kaken

• Moeite met openen of sluiten van de mond

• Aangezichtspijn

• Knakkend geluid van de kaak