Artrose en slijtage

Artrose is een natuurlijk verouderingsproces van het gewricht, waarbij kraakbeen langzaam dunner en stijver wordt en uiteindelijk verdwijnt. Dit zorgt ervoor dat gewrichten minder soepel bewegen en over elkaar schuren. Dit kan leiden tot stijfheid, zeurende pijn en een bewegingsbeperking.

Artrose krijgen we allemaal, alleen de een sneller dan de ander. Dit kan komen door bepaalde aandoeningen, ziektes, medicatiegebruik, leeftijd, roken, overgewicht, oude sportblessures, afwijkende gewrichtsstand, zwaar lichamelijk werk en het kan genetisch zijn bepaald. Het wordt vaak als reumatische aandoening gezien en kan ook op jongere leeftijd voorkomen.

Slijtage komt voornamelijk voor in de rug (tussenwervels), knieën, heupen en schouders. Er wordt vaak gezegd dat mensen met deze pijn ‘moeten leven’, maar dit klopt niet helemaal. Immers krijgt iedereen slijtage, maar niet iedereen ondervind hier hinder van. Slijtage leidt vaak pas tot klachten op het moment dat het gewricht ook stijf wordt en beperkt raakt in zijn beweging – daarvoor biedt chiropractie uitkomst.

Tijdens het onderzoek bekijken we wat wij noemen de gehele ‘bewegingsketen’ – dit wil zeggen als patiënten lage rugklachten hebben, dat we ook naar de beweging van heupen, knieën en enkels kijken.

U hoeft niet met de pijn te leven! Het proces van artrose is onomkeerbaar, maar er zijn veel manieren om de klachten te verminderen. Vaak wordt gezegd dat patiënten met artrose meer moeten bewegen, dit is echter lastig wanneer er sprake is van stijfheid en pijn. Doormiddel van chiropractische behandelingen komt er meer ruimte en bewegingsvrijheid in de gewrichten. Hierdoor zult u merken dat u makkelijker en pijnvrij kunt bewegen.