Hoofdpijnklachten

Veel mensen hebben wel eens last van hoofdpijn, de een vaker en heftiger dan de ander. Er zijn verschillende soorten hoofdpijnklachten, zoals spanningshoofdpijn, migraine, cervicogene of aangezichtspijn.

Spanningshoofdpijn

Dit is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn en voelt als een ‘strakke band’ om het hoofd. De pijn kan van korte of langere duur zijn en ontstaat vaak gedurende de dag. Het kan voelen of spieren in de nek of om het hoofd ‘te kort’ zijn. Spanningshoofdpijn gaat vaak gepaard met een zeurende pijn rondom het hoofd en in de nek- en schouders.

Migraine

Migraine is een heftige vorm van hoofdpijn die vaak gepaard gaat met misselijkheid, duizeligheid en visuele symptomen zoals lichtflitsen of zwarte vlekken.

Daarnaast kan uitstraling optreden, zoals tintelingen in de armen of in het gezicht. De hoofdpijn voelt ‘bonkend’ of ‘stekend’ en blijft vaak 24 tot 48 uur aanwezig. De meest voorkomende locaties van migraine zijn pijn achter de ogen, op het voorhoofd of bij de slapen.

Cervicogene hoofdpijn

Cervicogene hoofdpijn komt vanuit gewrichten in de nek. De pijn is dan ook vaak voelbaar in de nek en trekt vervolgens door naar het hoofd. De pijn voelt vaak zeurend en trekkend. Meestal bouwt de pijn zich op gedurende de dag.

Oorzaken van hoofdpijn kunnen zijn; een verkeerde werk-of slaaphouding, een ongeluk (whiplash of een directe klap op het hoofd), stress, hormoon-gerelateerd, vermoeidheid en kaak-of tandproblemen.

Chiropractie-hoofdpijn-klachten.jpg

Tijdens het eerste consult zal de chiropractor onderzoeken wat de oorzaak van de hoofdpijn is. Ernstige vormen van hoofdpijn worden uitgesloten door een goed orthopedisch en neurologisch onderzoek. De meeste hoofdpijnklachten komen echter door spierspanning of stijve gewrichten in de nek, de kaak of spieren die aanhechten op de schedel.

Hoofdpijn vindt zijn oorsprong vaak in de nek of kaak. Omdat alles in ons lichaam met elkaar in verbinding staat kunnen ook problemen in de lage rug of zelfs enkels en knieën indirect een oorzaak zijn van het ontstaan van andere klachten,

zoals bijvoorbeeld hoofdpijn. Het kan daarom zijn dat de chiropractor tijdens het onderzoek ook andere gewrichten test op functie.